64. Helande....eller healing?

 


Då vi pratat om helande, eller healing, bör vi vara extra uppmärksamma på vilken kraft som helar, vem som åkallas! 

Jag har till exempel i min bekantskapskrets ett antal som praktiserar med healing i sitt dagliga värv. De har gått kurser, sökt andemakters hjälp och faktiskt med varierande framgång uppnått resultat som de och ”patienten” varit nöjda med. Så den kraften finns och kan inte förnekas. Men den kraften är inte av Gud vår Fader för alla dessa ”helare” förnekar vår Gud. Så vem ger dem den kraften? Jo luftens härskare, den onde i sina många skepnader.

Men vi då? Vi som tror på Gud och Hans himmelrike, blir vi lämnade utanför allt helande och healing? Nej, absolut inte. Men vi bör skilja på helande och att bota sjukdom. Paulus nämner inte ens helande till församlingen i Korint i sitt svarsbrev till dem i 1 Kor.12:9-10.

Han nämner ”bota sjuka” som en skild nådegåva i vers 9. I vers 10 skriver han om mirakel. Mirakel är i mina ögon något stort, mycket större än de ”healing-botade” som med egen ansträngd kraft lyckas med nöd och näppe komma bort från sina kryckor, de gånger jag har sett påstådd healing utföras.

Vi ska med glädje och ödmjukhet minnas alla underverk som vår Herre Jesus Kristus utförde inför sina skaror. ALLT Han gjorde var underverk och Hans ”patienter” blev helade och botade till 100% och detta i samma ögonblick. Helt till avsevärd skillnad från det jag sett ske.

Att bota sjuka är en stor nådegåva som vi alla i någon del av våra liv är i behov av. Så en troende läkare likt aposteln Lukas är stor gåva av Fadern.

Så vad säger då Bibeln, Guds ord, om botande av sjukdomar? Jo faktiskt mycket klart besked i Jakob 5:14-15 ”Är någon bland er sjuk, ska han kalla till sig församlingens äldste och låta dem be över honom och smörja honom med olja i Herrens namn. Och trons bön ska hela den sjuke, och Herren ska resa upp honom. Och om han har begått synder, ska han få förlåtelse för dem.”.

Här är det klart och tydligt: Kalla på de äldste och låta dem be. Ingen handpåläggning. Det ska vara de äldste, inga andra, och de skall vara minst två! Det säger ordet ”dem” tydligt om. En räcker inte. Och det är ju helt logiskt och bibliskt. För Kristus, Guds smorde, gav oss löftet ”För där två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.” (Matt.18:20)

Olja är ju Guds ord även i detta fall. Också det helt logiskt. Och det är Herren som reser honom upp, ingen helare här heller. Det kan inte bli klarare sagt till oss. Helt i enighet med Jesu verk på sin vandring på jorden blir hans (patientens) synder också förlåtna. Svårare än så är det inte.

Dessa bibelord berättar på samma gång hur viktig de äldste är i en församling.

Fotnot. Jag vet att botande av sjuka kunde en apostel utföra. Men nu finns det inga apostlar mer sedan 1900 år tillbaka. Mer om detta längre fram.