52. Ger fred faktiskt frid...?


 

Något har gått fel med de finska, och för den delen hela världens, kyrkor. Man blir så ledsen då man hör att från Åbo domkyrka i år utlystes julfred. Vad då fred? Förr utlyste man julfrid!

Vad har ändrat? Guds ord har inte ändrat. Då måste det vara människorna som tror sej uttrycka Guds vilja här på jorden som har ändrat. Nu tutas det in i oss alla att det är fred vi måste få och ha.

Läser ingen mer Bibeln och faktisk begrundar över vad där står? Inte de som säger sig ha makt att utlysa julfred i alla fall efter vad det verkar.

Varje tänkande människa vet att fred betyder inte automatiskt frid. Men frid betyder automatiskt fred. Så varför ber vi inte då om frid? 

Nej ordet fred ska tydligen höras från allas läppar. Även från de som nog vet att i 1.Thess. 5:3 står ” Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan.”

År inte Kristus tillräckligt tydlig? Tror någon verkligen på att det bara är fred som Gud ville de som han ger rätt till sitt himmelrike? Eller vill Han oss frid och allt vad frid innebär och innehåller?

Det står att läsa om vad Gud vill för de som vill höra.

”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, en god vilja mot människor.” (Luk.2:15)

”Saliga är de som skapar frid, för de ska kallas Guds barn” (Matt. 5:9)

”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er så som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte rädda”( Joh.14:27)

”För köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid.” (Rom.8:6)

”Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus.”(2.Kor 1:2)

En i Kristus rättfärdiggjord man/kvinna är alltid en fridens man/kvinna, ty ”Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, tro,”. 

Det kommer man aldrig i från.

Fotnot. Orsaken till detta inlägg var att en "halvt" troende man ringde mig i samband med att han hört julfreden utlysas från Åbo. Han var mer än arg och ställde samma fråga jag gör här. Så folk lyssnar och lyssnar mer noga än vi tror. Så därför ska vi alla vara noga att framföra all text ur bibeln korrekt.

Fotnot 2: Det är inte min sak att bedöma någons tro. Men han kallade sig själv för halvtroende.