60. Vad är det där med att i tid och otid tacka Jesus..?

 


Varför går de flesta församlingar mot Guds, den Allsmäktiges, egna Skrift? Så gått som alla karismatiska församlingar gör det, och de flesta av deras följare. Men varför? Litar de inte på att Paulus är Guds budbärare? Ska man verkligen tillföra något själv från Paulus brev? Berättar Paulus i sitt brev till församlingen i Efesus i kap. 5 vers 20 bara en del av sanningen, eller ljuger han kanske?

..och tacka alltid Gud och Fadern för allt i vår Herre Jesu Kristi namn.”       (Ef. 5:20 SRB) .

Kan det sägas tydligare? Varför säger Paulus detta om det inte är sanning? Varför lyder vi inte Guds ord?

Vi skall tacka Gud och Fadern! Med andra ord så säger Paulus att Gud är vår Fader och att Gud är Fadern. Det kan inte missförstås ens med den värsta illviljan..

När ska vi tacka? Jo..ALLTID. Inte ens här finns rum för något missförstånd. Inte ska vi tacka Gud någon gång och Jesus någon annan”. Alltid är alltid, och det är Gud vi skall tacka.

För vad skall vi tacka? För ALLT ! Inte ens här finns rum för tolkningar heller.  Allt är och förblir allt. .

Men vi skall tacka den allsmäktige Fadern i vår Herre Jesu Kristi namn. Inte i någon annans namn.

Hur svårt kan det vara?

För att ingen ska kunna tro att det är ett felcitat eller att det var något som bara slank ur Paulus så finns ett antal av honom poängterade viktiga vers som stöder ovanstående.

” Jag tackar Gud genom Jesus Kristus, vår Herre! Så tjänar jag nu själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.”  (Rom.7:25 SRB)

”Jag tackar alltid min Gud för er skull, för den Guds nåd som har blivit given åt er genom Jesus Kristus.”  (1 Kor. 1:4 SRB)

”Först tackar jag min Gud genom Jesus Kristus för er alla, att man talar om er tro i hela världen”  (Rom.1:8 SRB)


Jo , jag vet i 1 Tim.1.12 tackar Paulus Kristus Jesus: ”Och jag tackar Kristus Jesus vår Herre, som har gett mig kraft, för att han ansåg mig värd förtroendet att sätta mig i sin tjänst,”

Paulus, tillsammans med de 12 apostlarna av självaste Jesus Kristus närvaro utvald och kallad till evangeliets tjänst. Därför har han all rätt att tacka Kristus för det uppdrag han måste göra. (Apg.9:6).

Hela hans kallelse och utvaldhet av Kristus själv står att läsa i Apg.9:1-9 .

För att ytterligare understryka att det är han, Paulus, och endast han som tackar Jesus så skriver han det så tydligt det bara går att skriva. Församlingen uppmanar han tacka Gud. Det kan inte bli klarare än så.

Vi är nog endast församlingsmedlemmar i Guds församling likt församlingen i Efesus , om vi ens är det. Därför ska vi inte jämföra oss med de av Kristus personligen utvalda, utan lyssna på vad Paulus skrev till dom och följa den uppmaningen. 

Fotnot: Vem var Paulus egentligen? Och varför var han så viktig som Guds vägvisare? Det hoppas jag få återkomma till, för där har åter en gång Guds visdom överträffat människors kunskap. Men mer om det senare, blott Gud vill.