31. Varför gör vi inte som Gud vill...?


Frågan är provocerade, men viktig för de som söker Gud ( Matteus 6:33) .

Den så kallade frälsningsbönen finns i fler olika textutformningar och textbroderier, så nedanstående är bara en i mängden. Men fullt betecknande vad en liknande bön innebär.

Frälsningsbön: Jesus, jag kommer till dig precis som jag är. Förlåt mig alla mina synder och rena mig från all orättfärdighet. Jag har beslutat att följa dig från och med nu och under resten av mitt liv. Fräls mig och rädda mig från satans grepp. Jag bekänner dig Jesus som Herre i mitt liv. Tack Jesus att du på korset dog för all min synd, sjukdom och ångest. Du uppstod på tredje dagen och lever för evigt. Du sitter på Guds högra sida i himmelen och ber för mig. Tack för att jag får tillräkna mig Ditt liv, Din död och Din uppståndelse. Jesus tack för att du nu har gett mig ett evigt liv. Hjälp mig att vandra nära dig och jag ber att du leder mig på den rätta vägen för ditt namns skull. I Jesu namn, amen.

1.Den inleds med att man ber till Jesus i Hans namn. Det går emot Jesu uppmaning till lärjungarna, så också till oss. Lukas 11:2 och Matteus 6:9 . Man lämnar bort Fadern!

2. Guds kraft uppväckte Kristus från det döda, för att vi som tror på Honom skall kunna få ett evigt liv i Guds rike på uppståndelsens dag. Här lämnas Gud , vår Fader bort också.

3. Jesus ber inte för oss sedan han uppsteg till himlarna. Johannes 16:26.

4.Vi kan inte tillräkna oss något. Vi är köpta med Hans blod. Därför ska vi söka Hans rättfärdighet, inte egen rättfärdighet ( Matt.6:33). Vi är rättfärdiggjorda i Guds verk i Kristus.

5. Vår frälsning bekräftar Gud först på yttersta dagen, uppståndelsens dag. Tills dess ska vi söka Guds rike (Matt.6:33 igen) och vandra i tron som vi ber Gud om i Jesu namn.

Så långt vad Bibeln säger, men Gud tvingar ingen. Den smala och sanna vägen söker vi med vår vilja och val. Allt annat ska vi be Gud, vår fader om i Kristi namn.

Fotnot: ”Men sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt detta också.” (Matt.6:33)

Fotnot 2: Uppståndelsens dag fordrar mer än att bara nämnas om i förbifarten så det kommer vi säkert till senare.