38. Vad är en ande/anden..?


Att beskriva vad anden är kan man inte göra på annat sätt än via kall och sakligaste möjliga torra förklaring av de som studerat och med största kunnande kan förklara den grekiska betydelsen:

Ordet Ande har Strongs nummer G4151 och finns i 350 verser i NT . Heter πνεῦμα på grekiska och uttalas pneuma. Ordet har sitt ursprung i G4154 (πνέω) uttalas pneō och betyder ”att andas, att blåsa”

Vad är då ande?

Enligt Thayer :

-den tredje personen av den treenige Guden, den Helige Ande, jämlik, evig med Fadern och Sonen

-ibland omtalad på ett sätt som betonar hans personlighet och karaktär (Anden)

-ibland hänvisad till på ett sätt som betonar hans arbete och kraft, som aldrig hänvisas till som en avpersonifierad kraft

-anden, dvs den vitala principen som kroppen besjälas av

-den rationella anden, den kraft genom vilken människan känner, tänker, bestämmer själen

-en ande, dvs en enkel essens, som saknar all eller åtminstone all grövre materia och besitter kraften -att veta, önska, bestämma och handla

-en livgivande ande

-en mänsklig själ som lämnat kroppen

-en ande högre än människan men lägre än Gud, dvs en ängel

-användes av demoner, eller onda andar, som ansågs befolka människors kroppar

-Kristi andliga natur, högre än de högsta änglarna och lika med Gud, Kristi gudomliga natur

-läggningen eller inflytandet som fyller och styr någons själ

-den effektiva källan till all kraft, tillgivenhet, känsla, lust, etc.

-en luftrörelse (en mild stöt)

-av vinden, därav själva vinden

-andetag av näsborrar eller mun

Enligt Strong:

-en luftström , det vill säga andedräkt eller en bris ;

- i analogi eller bildligt talat en ande , det vill säga (människan) den rationella själen 

- eller (övermänsklig) en ängel, demon eller (gudomlig) Gud, Kristi ande , den Helige ande

- spöke, liv, ande, sinne.

Då vi vet att: ”För Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom tills det skiljer själ och ande,..” (Herb.4:12) så bli definitionen av ande mer viktig och skall jämföras med G5590 ψυχή som uttalas psuchē :

Thayers definition :

-andetag, livets andedräkt, den livskraft som animerar kroppen och visar sig i andningen

-liv ,det där det finns liv, en levande varelse, en levande själ, själen

-sätet för känslor, önskningar, tillgivenheter, motvilja (vårt hjärta, själ etc.)

-själen i den mån den är konstituerad så att den genom rätt användning av de hjälpmedel som Gud erbjuder den kan uppnå sitt högsta mål och säkerställa evig välsignelse, själen betraktad som en moralisk varelse utformad för evigt liv

-själen som en essens som skiljer sig från kroppen och inte löses upp av döden (skild från andra delar av kroppen)

Strongs definition : Från G5594 ; andedräkt , det vill säga (underförstått) ande som bör särskiljas från G4151 , som är den rationella och odödliga själen som Bibeln betecknar som Anden.


Det är inga lätta saker att ta in och bör mer än noga tas in, för det finns inte mycket ur Bibeln som tolkas så olika som just anden och dess funktion och uppgift i våra liv. Inte heller finns det något som delar oss mer i olika samfund och splittrar de som söker sanningen.

Varför är det så viktigt? Jo för:" När pingstdagen* var inne var de alla samlade med ett sinne! Apg. 2:1 

"Och Gud som känner hjärtat, gav dem sitt vittnesbörd genom att han gav den Helige Ande åt dem, på samma sätt som åt oss." (Apg 15:8) 


Fotnot: Notera att ingen ande är av kött och ben. ”Se mina händer och mina fötter, att det är jag själv. Rör vid mig och se, för en ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har.” säger Jesus i Luk. 24:39