39. Mina tankar runt det skrivna ordet...

 


Förstå mig rätt nu. Min blogg är till för att jag, dels vill skriva ner mina tankar om min tro, dels dela dem med någon som kanske söker något att tro på i denna otrygga värld. Men den är absolut inte till undervisning för  någon annan än mej själv.

Det är (och förblir) det skrivna ordet som är grunden för allt och alla. Därför är det alltid Bibelns egna verser som skall tala tydligt, inte min tanke.
Så läser du verserna högt så talar det till dig mycket mer än om jag skriver tusen ord om den citerade versen.

Jag är ingen lärare i någon som helst tros-fostran, fast det är ju ingen annan till 100% heller. Lika litet finns något som säger att den som studerat teologi eller varit ”troende” i femtiotals år funnit den rätta och sanna vägen heller. Så därför finns bara en väg och det är Skriftens och Ordets väg. Bibelns, den smala och sanna. 

Lyssna och ta in: 
”Herrens undervisning är fullkomlig, den ger själen nytt liv. Herrens vittnesbörd är sant, det gör enkla människor visa. Herrens befallningar är rätta, de ger glädje åt hjärtat. Hans bud är klart, det upplyser ögonen.” (Psalm 19:8-9).

Fotnot :"Ge akt på dig själv och på läran. Håll troget ut med det, för när du gör det, frälser du både dig själv och dem som hör dig." (1Tim 4:16)
"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet," (2 Tim 4:16)