47. Det finns ingen kristen yoga!


Om man söker självet i sig så är yoga ett redskap tillsammans med andningsövningar och meditation. Övningar för att öppna upp för andemakter att komma in.
Tyvärr marknadsförs yoga ofta som avslappningsövningar utan att man talar om för sina kunder vad yoga verkligen är i sin grund.

Därför är det lika viktigt att ta reda på vad det verkligen innebär. Lika viktigt som det är för de som söker den skapande Guden att ta reda på den verkliga och enda vägen till Hans rike.
Som bilden berättar så står i Bhagavad Gita ( hinduismens ”bibel”) att:” yoga är mitt egos resa, genom egot till mitt ego".

Lägg nu Jesu ord i Joh.15:5. ”För utan mig kan ni ingenting göra.” mot yogans klart uttryckta mål, så ser du tydligt att de aldrig är förenbara på något sätt.

Förstå mej rätt nu. Jag är inte emot yogan eller någon annan trosutövning. Det jag är emot är predikarna av villfarelsens väg. Mot den aktiva marknadsföring som månglas ut i tid och otid utan att berätta oss ovetande om vad det verkligen handlar om och konsekvenserna, som kundalini, därav. Lika emot jag är över det falskskyltade karismatiska villoläran.

Jag har några vänner i yogarörelsen, precis som jag har i den karismatiska gruppen av sk kristendom. De är, efter vad jag förstått, medvetna om var de står och har valt den vägen själv. De har övervägt valt bort den väg Skriften berättar om. Valet är deras och det respekterar jag, precis som de respekterar mej i mitt val. 
Inte infaller respekten av glädje men väl av att jag vet att vi är skapade med vår fria vilja.

Sanningens Gud tvingar ingen för vi vet att Han kallar alla till frihet .(Gal.5:13)

Det intressanta är att många som utövar yoga söker svar på de frågor som jag själv undrade över innan jag aktivt började söka Sanningen. Jag hittade den vägen jag är inne på numer. Läser man om olika yogautövares tankar så finns det hur många bloggar som helst. Så ta själv reda på så du vet vad du ger dej in på och varför. Det gäller dej och ditt liv. Jag plockar här bara här en ur mängden 


Jag valde min väg av fri vilja. Jag hoppas mina vänner gjort det också och inte blivit påverkade av någon stark ledare. För jag tycker om mina vänner.

Fotnot 1 . Visst marknadsförs också de otaliga villolärande sk karismatiska rörelserna på lika falska grunder som som yogaförespråkarnas. De är de lika ”goda” kålsupare.

Fotnot 2. Bhagavad Gita   https://en.wikipedia.org/wiki/Bhagavad_Gita

Fotnot 3. Yoga https://sv.wikipedia.org/wiki/Yoga 

Fotnot 4. De av er som känner känner mej vet att jag tycker om att dansa och frågar säkert.”Finns det kristen dans?” Svaret är nej, men allt du gör i ditt liv i tankar ord och gärningar vägs på domens dag  Frågan är så intressant, så detta ber jag få återkomma till.