48. Hur tänker jag runt dans då?

 

Den frågan är lätt att delge mina tankar om, för den dök ofta upp redan före jag tog mitt steg till omvändelse.

Dansen ja? Det finns inget i Bibeln som förbjuder dans. Och Gud kallar oss till frihet. Paulus skriver ”För ni är kallade till frihet, bröder. Låt bara inte friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra genom kärleken ”i Galaterbrevet 5:13

För mej betyder det i praktiken att jag kan ta en dans med vem som vill ta en dans med mej om hon vill, kan och får. Det är sedan min uppgift att se till att jag inte gör varken mej eller min danspartner illa på något som helst sätt.

Men om en tredje part är involverad på sätt eller annat så bjuder nog buden till försiktighet. M.a.o ”tanke, ord och gärningar” är likvärdiga. Så om jag bjuder upp någon som jag vet är singel och hon och jag trivs i en dans, eller för den delen vilket umgänge som helst så kan det inte vara något fel för någon. Men om jag vet att hon är trolovad eller gift så ska jag hantera det med försiktighet så ingen far det minsta illa

Så hellre då avstå om hon är trolovad, gift eller påverkad av alkohol, avstå för att som Paulus säger :”Låt bara inte friheten ge köttet något tillfälle,”

Så om jag bjuder upp någon till dans utan tanke om annat än dans så gör jag inget fel mot Gud. Men om mina tankar är i andra banor , typ att göra mej själv i bättre dager än vad jag är osv...så gör jag fel mot mej, henne och mot Gud.

Så tänk alltid att det är två du inte kan bedra, varken dig själv eller Gud.

Ditt verk är mot Herren, inte mot människorna. Dom kan du aldrig behaga hur mycket du än försöker. Var ärlig mot dig själv., och har du en partner även mot henne. 

Fotnot 1: Omvändelsen är något som jag ska försöka ta upp i denna blogg senare. Den är mer mångfacetterad än vad folk tror trots allt. Inte bara min utan allas.

Fotnot 2: Då jag här tänker dans så är det folkdans eller mogendans i lugn och trygg miljö. Inte någon dans som åkallar någon som helst andemakt, vilka det tyvärr finns alltför många av.

Fotnot 3. En orsak till mitt intresse för pardans är nog att jag behöver träna min koordination av förekommen anledning. Sen ger den också motion  och möjlighet till social samvaro. Och faktiskt även möjlighet att prata trosfrågor ur ett annat perspektiv än med andra sk troende.

Fotnot 4. Det finns ett antal verser om dans i Bibeln. Man kan dansa till Guds ära men även till avgudars, så var noga med egen gärning.